
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Monitoring Report, there were several incidents pointing to 

potential violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. The inspectors of the internal control department of the Ministry of Interior, in charge 

of shedding light on the circumstances in which posters with obituaries for TV B92 were 

plastered around Lazarevac, have been present in that town’s police station, the daily Politika 

reports. Politika has learned that the inspectors are looking for answers in relation to a letter 

sent by a group of anonymous police officers to the Head of the Belgrade Police. The letter 

said that “the top brass of the Lazarevac police know who was behind the obituaries and they 

want to cover up the whole thing”, because they were personally involved in the 

embezzlement reported about by TV B92. We remind that the obituaries were put up after 

B92 aired the series “Insider” dedicated to the fraud in the Kolubara mining basin. The 

Lazarevac police announced as early as back in February that they possessed clues as to who 

was behind the obituaries, which were taken as a threat to the authors of “Insider” and the 

editor-in-chief of TVB92. The anonymous letter of Lazarevac police officers to the Head of 

the Belgrade police, which had leaked to the media, named a police officer who had seen 

Nenad Pavlovic, nicknamed Neks, the driver of Dragan Tomic, the former Manager of 

Kolubara, among the persons who were plastering the obituaries for B92. The letter also 

alleged that Nenad Pavlovic was a close friend of the Head of the Lazarevac police Milan 

Stefanovic. Several days later, on April 9, the media reported the arrest of Pavlovic, under 

suspicion of having organized the plastering of obituaries. The police announced they had 

arrested three of the four young men who were believed to have been given the obituaries by 

Pavlovic in order to plaster them around in Lazarevac. Their fourth accomplice is still on the 

run. The police are also investigating where the posters with the obituaries have been printed. 

 

According to the Public Information Law, public information shall be free and in the interest 

of the citizens. It is prohibited to restrict in any way freedom of public information so as to 

restrict the free flow of ideas, information and opinions. The Law expressly provides that it 

shall be prohibited to put any kind of pressure on a public media and its personnel, as well as 

to exercise any kind of influence so as to obstruct them in doing their job. In our report for 

the period January-February 2011, we wrote that putting the names of reporters and editors 

on obituaries such as those in Lazarevac may amount to endangering the security of a person 

by making threats against that person’s life. Threats against the security of journalists, in 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

relation to their job, is provided for by the Penal Code of the Republic of Serbia as a criminal 

offense subject to between one and eight years of imprisonment. A major concern, however, 

is the information that, at least in view of the anonymous letter of a group of police officers 

from Lazarevac, there are groups within the police force that protect persons threatening 

journalists. The authenticity of the claims from the anonymous letter was further 

strengthened by the fact that, after the report about the letter on TVB92 and the internal 

control of the Serbian Ministry of Internal Affairs (the internal control was reported about by 

the daily Politika), the police arrested Nenad Pavlovic, who was, as said in the letter, one of 

the persons involved in the threats to journalists. In the last few months, the police 

crackdown on persons responsible for threatening and attacking journalists created the 

impression that the mechanism providing for such protection typically comes to a halt when 

the cases are to be prosecuted in court. The case in Lazarevac has demonstrated the fragility 

of the system of journalist protection in Serbia, as well as to what extent the attempts to bring 

to justice the perpetrators of threats and attacks against journalists are being obstructed left 

and right. It is also indicative that after Nenad Pavlovic’s arrest, the police failed to say if his 

apprehension had confirmed the existence of a cover-up in Lazarevac and whether anyone 

had been subject to disciplinary or other proceedings. 

 

1.2. Director of the Public Roads Company in Gornji Milanovac Jovica Carevic has 

threatened Zivko Perisic and Milorad Bosnjak, the correspondents of the Beta news agency 

and the daily Vecernje Novosti, over questions these media have asked in relation to the 560 

thousand RSD for damages worth claim made by Carevic’s son against the said company. 

Carevic’s son Marko Carevic has filed a lawsuit against the Public Roads Company over a 

road accident that took place on January 4, 2000. Marko Carevic believes that the company, 

in which his father is the Director, is responsible for the damage he has suffered due to 

inadequate maintenance of the local road. Asked by Perisic and Bosnjak if he would resign if 

it was established that his son was right, Carevic yelled at the two journalists “to leave his 

family alone” and told them “to be careful what they do, or else”, threatening with vengeance. 

Jovica Carevic is also the Chairman of the Municipal Board of the Socialist Party of Serbia in 

Gornji Milanovac. On April 8, the media reported that the President of the Municipality of 

Gornji Milanovac, Milisav Mirkovic, had publicly apologized to the journalists. “I apologize 

on behalf of all councilors to journalists Milorad Bosnjak and Zivko Perisic, who have been 

doing their jobs excellently and I invite Carevic to do the same”, Mirkovic said in front of the 

councilors. Jovica Carevic took the stage, but refused to admit he had threatened the 

journalists. “I apologize if they really took it that way”, he said. 

 

According to the Public Information Law, public information shall be free and in the interest 

of the citizens. It is prohibited to restrict in any way freedom of public information so as to 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

restrict the free flow of ideas, information and opinions. The Law expressly provides that it 

shall be prohibited to put any kind of pressure on a public media and its personnel, as well as 

exercise any kind of influence so as to obstruct them in doing their job. The latter should 

especially pertain to state officials, political party officials, as well as appointed persons in 

government authorities and public companies and institutions. The journalists threatened by 

Carevic ultimately commended apology of the President of the Municipality of Gornji 

Milanovac, which has, as the founder of the Public Roads Company, appointed Carevic to his 

position, calling the said apology “a victory of democracy”. 

 

1.3. On April 15, Szögi Csaba, journalist and associate of the youth bulletin „Kepeš ifjušag“ 

in the daily Magyar So, was attacked and beaten up after a debate organized with the readers, 

held on the final evening of the art competition for secondary school students in Becej. Csaba 

was attacked by three or four attackers who kicked him and punched him in the head, after 

which they ran away. He was taken to the hospital for medical treatment. In the words of the 

victim, the perpetrators have probably plotted their attack in advance. Namely, in late 

February, an extremist right-wing internet portal in Hungarian language posted a series of 

degrading texts about journalism in Vojvodina, slandering first Szögi Csaba and then the 

publicist Szabó Palócz Attila. In the part dedicated to Csaba, excerpts from his texts, as well 

as from his Facebook profile were posted. While beating him up, the attackers quoted a 

phrase that was published there. The Independent Journalists’ Association of Serbia (NUNS) 

and the Independent Journalists’ Association of Vojvodina (NDNV) condemned the attack on 

Szögi Csaba and expressed concern over the possible involvement of extremist organizations, 

which are increasingly threatening the security of journalists. NUNS and NDNV informed the 

Director of the Police Milorad Veljovic about the incident, as well as all competent state 

authorities, calling them to take all necessary measures in order to shed light on this attack as 

soon as possible. 

 

In previous cases of similar attacks against reporters, the attackers who had been 

apprehended were typically prosecuted for violent behavior. That criminal offense, when 

committed as part of a group or when the victim has suffered a minor bodily injury or serious 

humiliation, entails a prison sentence of between six months and five years, according to the 

Penal Code. However, in determining the penalties, courts have often opted for sentences 

below the legal minimum. For example, in the famous case we have referred to in our 

previous reports – the attack on Vreme’s columnist Teofil Pancic – the attackers were 

sentenced to 3.5 months in prison each. We also want to point out to yet another illogical 

concept in Serbia’s penal policy. Namely, in line with the Amendments to the Penal Code 

from 2009, stricter penalties for threats against the security and minor bodily harm inflicted 

to journalists were introduced. However, the penalties for violent behavior remained the 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

same and hence we now have an utterly irrational situation, where a person making a serious 

threat against a journalist may be condemned to 1 to 8 years in prison, while in the situation 

where this threat is materialized but without resulting in a serious bodily injury, the penalty 

provided for by the Law is lower – from six months to five years. This paradoxically means 

that the attackers on Szögi Csaba, if established that they are the same persons as those who 

have threatened him on the Internet, could be more severely punished for the threat itself 

than for the realization of that threat in the form of the physical attacked that subsequently 

took place. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. Under the enforceable decision of the Appellate Court in Belgrade, the daily Danas is 

required to pay damages in the amount of 600.000 RSD, along with default interest since 

November 24, 2009, as well as court costs in the amount of 138.500 RSD, to three police 

officers from Pozarevac, over texts published in the dailies Kurir and Glas Javnosti, as well as 

in the supplement to Danas – Branicevo, which have been determined to have tarnished their 

reputation. The author of the texts Dusanka Novkovic from Pozarevac was also one of the 

defendants in this case. Danas claims that the amount of the damages, including the interest, 

has reached 942.000 RSD and that the plaintiffs – since the Court ruled that Kurir, Glas 

javnosti, Danas and the journalist Dusanka Novkovic should pay in solidarity – have decided 

to collect the damages from Danas. “This is the continuation of the scandalous practice of the 

courts towards our newspaper,” the Editor-in-Chief of Danas Zoran Panovic said. The 

President of the Journalists’ Association of Serbia Ljiljana Smajlovic said that the best paper 

among the defendants had fared the worst. The Independent Journalists’ Association of 

Serbia urged in a press release the competent state institutions to stop with the practice of 

shared liability of the media, which had, in the case of Danas, put the survival of that paper in 

jeopardy. The former President of the Constitutional Court Slobodan Vucetic told Danas that 

it was completely absurd for the law to provide for the possibility of one media paying 

damages for texts previously written by other newspapers, as well as for the author of these 

texts. “At the same time, this should incite all media professionals to launch an initiative for 

amending the controversial provisions as soon as possible, in order to avoid such situations”, 

Vucetic told Danas. 

 

In the concrete case, Danas published the text by Dusanka Novkovic from Pozarevac in its 

supplement, which was published several days earlier by Kurir and Glas javnosti. In the 

meantime, Glas javnosti has ceased to be published, while its publishing company has been 

deleted from the register. Also deleted from register was Kurir-net, the company that was 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

publishing the daily Kurir in the relevant period. Hence, the plaintiff was forced to opt for 

collecting the damages from one of the three remaining existing publishers. However, one 

may ask on what grounds has the Court ruled that the three newspapers must be liable in 

solidarity? According to the Public Information Law, shared liability exists only within the 

same newspaper, namely only for the editor-in-chief, the journalist who is the author of the 

information and the publisher of the paper that transmitted that information, and not for 

several publishers mutually. Such shared liability between several publishers could only stem 

from general provisions of the Law on Contractual Relations. Under those provisions, for the 

same damage caused jointly by several persons, while acting independently ones from the 

others, those persons may be held liable in solidarity, but only if the exact individual shares 

of each of those persons of the blame for causing the damage may not be determined. In the 

concrete case, however, the share of the responsibility could have been determined by, for 

example, pondering the time of release or the number of copies released for each particular 

newspaper. In the case of Danas, the Court disregarded these factors. From the explanation 

of the verdict, which was passed back in November last year, it may be concluded that in the 

concrete case the Law on Contractual Relations had not been implemented, but rather the 

Public Information Law, which we believe is wrong. Unfortunately, it was a second-instance 

verdict that was not subject to the usual remedies. From the information that may have been 

heard in the public related to this case, we were unable to establish whether Danas had used 

any extraordinary remedy. As it appears, this case might be indicative of the fact that the 

media often fail to use all remedies at their disposal in order to protect their interests and 

that it is necessary to work not only on strengthening the capacities of the courts to rule on 

media cases, but also on boosting the capacity of legal assistance utilized by the media in legal 

proceedings. 

 

2.2. On the occasion of the anniversaries of the death of journalist Dada Vujasinovic, who 

was found dead in her apartment in Novi Beograd on April 9, 1994, as well as of the 

assassination of Slavko Curuvija, the owner of the daily “Dnevni telegraf” and weekly 

“Evropljanin”, who was also gunned down in Belgrade, on April 11, 1999, the daily Politika 

published several texts about the developments in pre-trial proceedings. In the text about the 

Vujasinovic case, Politika interviewed the Republic Public Prosecutor Zagorka Dolovac, who 

said that the case had finally been reclassified from suicide to homicide and that the old 

witnesses have been re-interrogated and new ones interviewed. Dolovac also said that the 

records of the case are being examined by the members of the court medical commission 

from Novi Sad, the findings of which are expected to be released soon. In spite of mentioning 

that she was not allowed to speak in detail in this phase of the proceedings, Dolovac said it 

was indicative that the witnesses had never been asked by the police about what the late Dada 

wrote about in the eve of her death, if she was receiving threats or who she was seeing at the 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

time. On the contrary, they were interrogated about if she was seeing a psychiatrist. In the 

text about the Curuvija assassination, Politika wrote that members of the Zemun criminal 

gang Milos Simovic and his brother Aleksandar had been interrogated in the scope of the pre-

trial proceedings. Politika reminded that after last year’s arrest of Milos Simovic, the media 

reported that Simovic tried to bargain in the information about Curuvija’s murder in return 

for the status of protected witness. The same reports said Simovic told the deputy president 

of the Special Prosecutor that he knew the name of Curuvija’s killer and that he was 

introduced to this person by Milorad Ulemek, the former commander of the Special 

Operations Unit of the Serbian Police, who is serving a prison sentence for his role in the 

assassination of the late Prime Minister Zoran Djindjic. 

 

The unsolved murders of journalists Dada Vujasinovic and Slavko Curuvija, but also that of 

Milan Pantic, the correspondent of Vecernje Novosti who was killed in Jagodina on June 11, 

2001, remain a burden for the Serbian media. Unfortunately, despite numerous assurances of 

the authorities that these cases will be solved and occasional information pointing to progress 

in the investigations (which typically surfaces at the time of the anniversaries of these 

killings), the proceedings remain in pre-trial phase and charges are yet to be pressed. These 

cases remain a test of the resolve of each successive government in Serbia in the last decade, 

not only to reform the legislative framework in order to protect freedom of expression more 

effectively, but also to bring to justice the persons responsible for the most heinous crimes 

against journalists in the past, the goal being to reestablish trust between the government 

and the media. The Serbian media are still waiting for a government that will successfully 

pass the aforementioned test. 

 

2.3. The Primary Prosecutor’s Office in Sombor rejected the criminal charges pressed by 

the reporter of Vecernje Novosti Branka Baletic and her colleague from Blic Ranka Ivanoska, 

against the officials from Kula, over the incident we have reported about in our prior reports, 

when the two journalists were forcibly kicked out by private security guards from the session 

of the local council in Kula. The Prosecutor in Sombor found that the actions of officials from 

Kula did not amount to a criminal offence prosecuted ex officio and recommended Baletic 

and Ivanoska to press private criminal charges with the Primary Court in Sombor. 

 

We remind that the incident happened when the journalists of Blic, Vecernje Novosti, 

Dnevnik and TV Kula were ejected from the session of the local council in Kula on February 

16. Two of them were even taken to the police station. Most journalists were also barred from 

entering the following session on March 4. The formal reason provided is the Rules on 

ensuring publicity of the work on the sessions of the local council and working bodies of the 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

Municipality of Kula, which are considered restrictive by the journalists due to excessive 

formalities related to accreditation. In our earlier reports, we pointed out to the fact that the 

Public Information Law stipulated that state authorities and organizations, territorial 

autonomy bodies and local self-government bodies, public services and public companies, as 

well as members of parliament and councilor, ought to make information about their work 

accessible to the citizens and under equal conditions for all journalists and all public media. 

Obstructing such obligations by having Rules regulating the issue of journalist accreditations, 

is in contravention with the express provision of the Public Information Law, which 

stipulates in Article 8 that no provision of that Law may be interpreted and enforced so as to 

result in revoking a legally guaranteed right or restricting such right more than prescribed by 

Law. The fact that the Prosecutor in Sombor has rejected the criminal charges pressed 

against municipal officials, who have denied citizens the access to information about the 

activities of the local government by misusing technical regulations about accreditations, 

reveals the lack of robust and effective mechanisms for the protection of freedom of 

expression in the Serbian law. 

 

2.4. In its edition on April 22, the daily “Alo!” reported that under the decision by the 

Court in Kragujevac, the said newspaper was required to pay Judge Dragan Lekovic damages 

for “mental suffering and tarnished reputation and honor” in the amount of 200.000 RSD. 

The paper particularly emphasized the unacceptable fact that the whole case had been 

handled by the same court where the plaintiff Lekovic was the judge, which brings into 

question the impartiality of the Court and the legitimacy of the verdict. The controversial text 

was related to a case from June 2009, when, according to the report of the Kragujevac police, 

Dragan Lekovic punched Ivan Riznic from Kragujevac in the face with a pistol grip. “We have 

requested that the judge be exempted from the case and we challenged the competence of the 

Court in Kragujevac, where Lekovic worked as a judge. However, our request was denied”, 

the attorney of “Alo!”, Dusan Stojkovic, said. In his words, “Alo!” was denied a fair trial. 

Lekovic, who has in the meantime been appointed to the Appellate Court, pressed charges 

against “Alo!” for having written that he had inflicted serious bodily harm to Riznic, claiming 

that the injury was a minor one. He also contested the title of the report “Look at how a 

Serbian judge beats a man up”. The police pressed criminal charges against Lekovic for 

having allegedly inflicted minor bodily harm to Riznic, thus committing the criminal offense 

of causing general danger. However, the Prosecutor in Kragujevac suspended the trial against 

him, after having determined the judge had acted in self-defense. 

 

What is particularly interesting about this case is that it represents the continuation of a 

practice established in the Kragujevac judiciary back in 2008. Namely, the then District 

Court in that town did not refrain from prosecuting the weekly Svetlost, under the charges 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for April 2011 
 

 

filed by the judge of that same court Simonida Miloradovic. In that case too, the Court 

ignored the request to delegate the case to a court of law in some other city, in order to ensure 

the impartiality and neutrality of the proceedings. Irrespective of the fairness of the verdict in 

any of the above two cases, the mere fact that a party in the proceedings has been working for 

years in the court that is supposed to pass the verdict, undeniably compromises the 

impartiality of the court and the legitimacy of the verdict and hence this whole practice ought 

to be changed. 

 

 


